«Haec (…) omnia gulae philosophantis sunt argumenta».
Role of the liberal arts and argumentative strategies in the epistolae (1062-1072) of Peter Damian
DOI:
https://doi.org/10.6093/1590-7937/10571Keywords:
Medieval Philosophy, Medieval Theology, Logic, RhetoricAbstract
This study offers an analysis of the epistolae that Peter Damian composed in his mature years, between 1062 and 1072, to demonstrate how, despite some anti-philosophical and anti-cultural elements, they show – as the letters written in the previous years do– a broad deployment of structures of the arts of the trivium (in particular topoi and syllogisms). In general, Peter Damian thus seems to adhere to the Augustinian principle of the usus iustus of profane culture, and he is concerned by the risk that the monks could prefer the profane knowledge to their spiritual interests
Downloads
References
Fonti
Aristoteles, Historia animalium, ed. D. M. Balme, Cambridge 2002 (Cambridge classical texts and commentaries, 38).
Augustinus Hipponensis, De doctrina christiana, ed. J. Martin, Turnhout 1962 (C.C., 23).
Marcus Tullius Cicero, Topica, ed. G. Di Maria, Palermo 1994 (Bibliotheca philologica, 1).
Hieronymus Stridonensis, Epistulae, Pars I: Epistulae I-LXX, ed. I. Hilberg, Wien – Leipzig 1910.
Die Briefe des Petrus Damiani, hrsg. von K. Reindel, in MGH, Die Briefe der Deutschen Kaiserzeit, IV, 4 tt., München 1983-1993.
Petrus Damiani, Sermones, ed. G. Lucchesi, Turnhout 1983 (CCCM, 57).
Letteratura secondaria
F. Amerini, Pier Damiani e la teologia trinitaria, in Teologia, fisica ed etica nel pensiero medievale latino (secoli XI-XIV). Theology, Physics, and Ethics in Latin Medieval Thought (11th-14th Centuries), a cura di G. Catapano – F. Zanin [= «Medioevo», XL (2015)], pp. 11-43.
M. Bambeck, Fischer und Bauern gegen Philosophen und sonstige Grosskopfeten. Ein christlicher topos in Antike und Mittelalter, in «Mittellateinisches Jahrbuch», XVIII (1983), pp. 29-50.
O.J. Blum, S. Peter Damian, his teaching on the spiritual life (The Catholic University of America. Studies in Medieval history, New series, 10), Washington 1947.
P.C. Bori, San Pier Damiani e la sapienza antica. Una rilettura del De sancta simplicitate scientiae inflanti anteponenda, in «Annali di storia dell’esegesi», XI (1994), pp. 605-614.
B. Calati, Il «De perfectione monachorum» ed il contributo di Pomposa alla riforma monastica del secolo XI, in «Analecta Pomposiana», I (1965), pp. 21-36.
B. Calati, Il testamento spirituale di San Pier Damiani (Opusc. 13), in «Vita Monastica», XXV (1971), pp. 3-26.
A. Cantin, Les sciences séculières et la foi. Les deux voies de la science au jugement de saint Pierre Damien (1007-1072), Spoleto 1975 (Centro Italiano di studi sull’alto Medioevo, 5).
N. D’Acunto, I laici nella Chiesa e nella società secondo Pier Damiani. Ceti dominanti e riforma ecclesiastica nel secolo XI, Roma 1999.
J. de Chastagner, Le célibat sacerdotale dans les écrits de saint Pierre Damien, in «Doctor communis», XXIV (1971), pp. 169-183 e 261-277.
R. de Filippis, «Omnes dialecti¬cos… decerno». Ruolo delle arti liberali e strategie argomentative nelle epistolae del giovane Pier Damiani (1040-1052), in «Schola Salernitana. Annali», XXIII (2018), pp. 51-76.
R. de Filippis., The Letters of the young Peter Damian: Rhetoric and Reform in the 11th Century, in «Schola Saler-nitana. Annali», XXIV (2019), pp. 7-23.
R. de Filippis, «Philosophi (…) vanis adversus Christum vociferantur obloquiis». Ruolo delle arti liberali e strategie argomentative nelle epistolae (1052-1062) di Pier Damiani, in «Documenti e studi sulla tradizione filosofica medievale», XXXI (2020), pp. 57-87.
R. de Filippis, Philosophus e philosophia in Pier Damiani: una nuova prospettiva per un antico problema, in «Noctua», VIII.1- 2 (2021) [= Atti del Convegno Pier Damiani. Nuove prospettive sul suo pensiero (Università degli Studi di Parma, 18-19 dicembre 2020), a cura di F. Amerini – R. de Filippis], pp. 176-203.
d’Onofrio, Fons Scientiae = G. d’Onofrio, Fons scientiae. La dialettica nell’Occidente tardo-antico, Napoli 1986 (Nuovo Medioevo, 17),
Endres, Petrus Damiani = J.-A. Endres, Petrus Damiani und die weltliche Wissen¬schaft, Münster (West.) 1910 (Beiträge zur Geschichte der Philosophie des Mittel¬alters, Texte und Untersuchungen, 8/3).
F. Gasti, L’oro degli egizi. Cultura classica e paideia cristiana, in «Athenaeum», LXXX (1992), pp. 311-329.
J. Gonsette, Pierre Damien et la culture profane, Louvain – Paris 1956 (Essais philosophiques, 7).
J. Leclercq, Saint Pierre Damien ermite et homme d’Eglise, Roma 1960 (Uomini e dottrine, 8) (trad. it., Brescia 1972).
G. Lettieri, L’altro Agostino. Ermeneutica e retorica della grazia dalla crisi alla metamorfosi del «De doctrina christiana», Brescia 1999 (20132).
U. Longo, «Sancti novi» e antichi modelli al tempo della riforma della Chiesa. Pier Damiani e l’inaudita «novitas» della flagellazione, in Il moderno nel Medioevo, a cura di A. De Vincentiis, Roma 2010 (Nuovi studi storici, 82), pp. 61-86.
Lucchesi, Clavis s. Petri Damiani, in Studi su s. Pier Damiano in onore del cardinale Amleto Giovanni Cicognani, Faenza 1961 (19702) (Biblioteca Cardinale Gaetano Cicognani, 5), pp. 1-215.
L. Montenz, «Disce Deum plura¬liter declinare». Autocomprensione monastica ed equilibrio tra scienza dell’uomo e scienza di Dio, in La ‘grammatica di Cristo’ di Pier Damiani. Un maestro per il nostro tempo, a cura di G.I. Gargano – L. Saraceno, San Pietro in Cariano 2009, pp. 65-74.
P. Palmeri, «Perfectio» e «contemptus saeculi» in Pier Damiani, in «Schede Medievali», XI (1986), pp. 331-344.
V. Poletti, Il vero atteggiamento antidialettico di s. Pier Damiani, Faenza 1953.
J.J. Ryan, Saint Peter Damian and his canonical sources. A preliminary study in the antecedents of the Gregorian Reform, Toronto 1956 (Studies and texts, 2) (ripr. an., Turnhout 2006).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish works in this journal agree to the following terms:
a. They retain the copyright but grant the journal the right of first publication of the work licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to reproduce, share, distribute, communicate with the public, exhibit, represent, perform the work with an acknowledgement of the work's authorship (quoting clearly the author and title of the journal).
b. They are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an indication of its initial publication in SSA.
c. At the time of the proposed publication, authors are required to declare that the content and organization of their work is original and do not in any way compromise the rights of third parties or the obligations related to the preservation of moral and economic rights of other authors or other beneficiaries, both of the texts, images, pictures, tables, and other parts of the contribution. They also declare to be aware of the penalties of the Penal Code and special laws concerning forgery and use of false documents. Schola Salernitana - Annali is free from any civil, administrative or criminal responsibility, and the author will preserve the journal from any claim or demand by a third party.